Arbets och handlingsplan

Vi använder oss sedan hösten 2019 av appen Tyra.
Min verksamhet ska väcka nyfikenhet till hållbart lärande livet ut.
Barnens behov styr en stor del av min verksamhet. Sunt förnuft är A och O.
I verksamheten berör vi ämnen som språk, matematik, natur, kultur/skapande, lek och socialt samspel.
Mål för språket:
Sträva efter att varje barn utvecklar ett rikt och nyanserat språk som ges förmåga att kommunicera och utbyta tankar med varandra.
Sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att lyssna, berätta, reflektera och ge uttryck för sin uppfattning.
Sträva efter att väcka nyfikenhet för skrift och symbolspråk.
Arbetssätt:
jag och barnen arbetar bl.a med Babblarna och Poppe. Poppe är en mjuk figur som har alla känslor i sin lilla kropp. Det ger barnen utrymme att på ett aktivt sätt prata om sig själva och sin omgivning och på så sätt stärka det egna jaget vilket är grunden för samverkan med andra.
Poppe är ett pedagogiskt verktyg som står för det mjuka, känsliga och kram-märkta konceptet där barn får känslomässig inlärning tillsammans med Poppe och vänner. Arbetar med det som väcker barnens intresse.
Vi rimmar, beskriver, pratar mycket och frågar för att bli mer medvetna om språket. Har en tygpåse som vi fyller med olika föremål med jämna mellanrum. Den är både vår sångpåse och sagopåse. Antingen så berättar vi om föremålen och hittar på en saga, som de plockas upp ur påsen eller så sjunger vi en sång om den. Kan vara en traditionell eller en som barnen precis kommer på som vi andra får lära oss.
Vi gör gymnastik med munnen. Bra att träna musklerna i ansiktet. Vi tittar på en bild och härmar. Ser oss i spegeln och jämför vårt ansiktsuttryck med bildens.
Vi går till biblioteket, bland annat på sagostund och lånar böcker som barnen får vara med och välja. Vi läser mycket. Går på musik- och teaterföreställningar som brukar vara på biblioteken, cirka 2-3 per termin.
Det sociala samspelet och våra lekar.
Mål för leken:
Genom leken bearbetar vi intryck och upplevelser. Lära sig turtagning, samspel och empati. Stimulera språkutvecklingen och fantasin. Öva grov- och finmotorik.
Arbetssätt:
Mycket frilek, eftersom leken är grunden till inlärning. Samt att den har stor betydelse för den sociala fostran för barnen att utvecklas till självständiga och trygga individer.
Att se och reflektera barnen för att sedan utvärdera för att kunna ge barnen en stimulerande lekmiljö både ute och inne. Låta barnen vara med och tycka till och ordna så de får den lekmiljö de önskar och som är genomförbart från min sida. Är regelbundet i skogen, där barnen aktiveras och lockas att använda sin fantasi genom lekar och aktivitetskort/uppdrag, både enskilt och i grupp.
Deltar i barnens lek. Ibland är det vi vuxna som startar leken eller så ”hoppar vi in” där de säger att vi får vara :)
Mål för matematiken:
Sträva efter att varje barn på ett lustfyllt och innehållsrikt sätt utvecklar sin förmåga till lärande i matematikens värld. Sträva efter att genom lek och aktiviteter stimulera till nyfikenhet och forskarlust i att förstå olika former och sätta sig in i tid och rum.
Arbetssätt:
Vid sångsamling, fruktstund, lunchtid så övar vi taluppfattning genom att bland annat räkna barnen, benämna former och symboler.
Använder matematik vid dukning, påklädning och städning.
Vi sorterar och kategoriserar samlingsbegrepp som till exempel djur, storlek, färg, antal och form.
Vi spelar olika spel tillsammans.
Via olika experiment vi gör. Vi väger, mäter, undersöker.
Aktivitetskorten. Handlar om Läge, Göra, Hämta och Upptäcka.
Mål för natur:
Barnen ska ges möjlighet att uppleva, upptäcka och lära känna naturen på ett positivt och roligt sätt.
Sträva efter att lära barnen ta eget ansvar, visa omsorg för miljön och visa respekt för allt levande.
Lära känna sin kropps möjligheter vilket ger säkerhet och självkänsla.
Arbetssätt:
Regelbundet besöker vi skogen. Använda aktivitetskorten.
Vi samlar in material utifrån som vi sedan målar, bygger, trådar, ja vad som barnen känner för att göra, på detta material. Följer årstiderna i vårt årshjul.
Vi planterar frön som vi får sköta om under uppväxten och som vi sedan kan äta till vår lunch/mellis.
Upptäcker med förstoringsglas, kikare och får läsa vidare i uppslagsböcker eller via surfplattan får vi söka information. Bygger kojor och leker i skogen.
Fri lek i skogen. Klättrar och hoppar och rör oss på ojämn mark. Tränar grovmotoriken. Lek som den vuxna bestämmer.
Mål för kultur:
Sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga i uttrycksformer som bild, sång, musik, teater, drama, rytmik och gymnastik.
Sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att bygga, skapa, konstruera med hjälp av olika material och tekniker.
Sträva efter att varje barn får en inblick i våra traditioner och känner sej delaktiga i dem.
Arbetssätt:
Vi arbetar varje vecka med sång och rytmik.
Har gymnastik en gång i veckan, antingen i en gympasal eller hemma. Mini-Röris.
Besöker biblioteket nere på stan, Hille, Andersberg eller Sätra.
Går på alla teater- och musikföreställningar som kommer hit. Brukar vara 2-3 varje termin på biblioteken.
Mål för samhälle:
Vi strävar efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp, att hantera konflikter och ta ansvar för egna regler. Sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att ta hänsyn till andra och leva sig in i deras situation, empati, samt vilja att hjälpa andra. Tala om för barnen och lära dem att de är viktiga och omtyckta precis som de är.
Arbetssätt:
Arbeta med emotionell och social träning.
Röra oss ute i närområdet, stadsområdet och öva på trafikregler.
Ge barnen tid och möjlighet att lära sig klä av och på sig samt att hjälpa sina kompisar om de behöver hjälp/visa hur man gör. Ta fram exempelvis mellanmål så barnen får bre och lägga på pålägg själv. Dela sin mat själv.
Genom att lyfta fram och tydliggöra det som är bra och ge mycket beröm och uppmuntran.
Ge barnen enkla och tydliga regler, som vi sätter upp, till stor del tillsammans.
Ha dagsrutiner som är trygga och väl fungerande.
Låta barnen vara med och ta ansvar för praktiska saker i vardagen såsom dukning, städning, sophantering med mera.
Att vi ska fortsätta vara en positiv förebild för barn och föräldrar i både ord och handling.
Värdegrundsarbete: Ur lpfö -98/10, sid 8.
Vi arbetar för att skapa ett demokratiskt, tryggt, jämlikt och harmonisk tillvaro där alla respekterar varandra och får förståelse för att vi alla är olika men lika mycket värda. Alla är delaktiga och vi utvecklar enkla uttryck i hur man är en god kamrat.
Arbetssätt:
Vi är en god och tydlig förebild och medveten om kroppsspråkets betydelse.
Har ett vårdat och tydligt språk.
Att se allas likheter och olikheter och ta tillvara på det. Att alla barn får finnas och att alla barn behövs.
Stödja och trygga barnen i att utveckla tillit och självförtroende.
Konflikthantering. Hjälpa barnen att lära sig lösa dessa på ett bra sätt.
Stödja barnen i sin utveckling av sin egen identitet och att känna trygghet i densamma.
Lyssna på varandra både barn och vuxna, ge varandra den tid de behöver, visa respekt för varandra.
Vi tar ansvar för att verksamheten blir utvecklande, stimulerande, rolig och fantastisk.
Vi är flexibla och utgår från barngruppens sammansättning och behov, de är med och utvecklar dagen.
Kickis Skogstroll och hemmet:
Föräldramöten sker på hösten och vid behov även på våren.
Erbjuder utvecklingssamtal på våren.
Har drop-In-Fika både vår och höst.
Anordnar grillkväll med aktiviteter för barn och föräldrar på våren.
Sommarfika innan barnen går på semester.
Inskolning:
Målet med inskolning är att skapa en trygg och lugn start för det nya barnet och föräldrarna. Att de ska känna sig som hemma med både den vuxna, barngruppen och vårt hem.
Ett inskolningsschema skrivs gemensamt med föräldrar och Kicki/Maria första dagen. Inskolningen brukar vanligtvis ta en vecka. Skulle det behövas längre inskolning så gör vi så. Vi ”kör inte igång” på allvar förrän vi ser att barnet är tryggt och har godkänt oss vuxna som en trygg punkt.
Detta tar jag upp med föräldrar:
Tystnadsplikt.
Allergier.
Rutiner för utflykter.
Närvaroschema. Hämtning/lämning/av vem.
Hur våra dagar ser ut.
Kläder. Ombyten i barnens lådor, märkning samt blöjor.
Matsituation, allergier, speciell kost.
Planeringsdagar.
Föräldrasamtal.
Utvecklingssamtal.
Frisk och sjukanmälan. En lathund för när barnet som är sjukt är i behov av att stanna hemma.